Alma Tadema
Alma Tadema's Oil Paintings
Alma Tadema Museum
8 January 1836 – 25 June 1912. Most renowned painters.

About Us
email

90,680 paintings total now
Toll Free: 1-877-240-4507

  
  

Alma Tadema.org, welcome & enjoy!
Alma Tadema.org
 

Friedrich Georg Weitsch
Alexander von Humboldt

ID: 83224

Friedrich Georg Weitsch Alexander von Humboldt
Go Back!



Friedrich Georg Weitsch Alexander von Humboldt


Go Back!


 

Friedrich Georg Weitsch

1758 Braunschweig-1828 Berlin  Related Paintings of Friedrich Georg Weitsch :. | Recreation by our Gallery | hastar pa bete | Pri svetilki | La defensa de Cadiz | George III,King of Britain and Ireland since 1760 |
Related Artists:
Felix Auvray
a French historical painter, was born at Cambrai in 1800. He was a pupil of Momal in Valenciennes, and afterwards of Gros in Paris. He exhibited in 1824, 'St. Louis a Prisoner,' and in 1827, 'Gautier de Châtillon defending St. Louis against the Saracens,' now in the Museum of Cambrai; 'St. Paul at Athens,' &c. He died in 1833, in his native city.
Jean-Baptiste Perronneau
(Paris, c. 1715 - Amsterdam, 19 November 1783) was a French painter who specialized in portraits executed in pastels. Perronneau began his career as an engraver, apparently studying with Laurent Cars, whose portrait he drew, and working for the entrepreneurial printseller Gabriel Huquier, rue Saint-Jacques, Paris, making his first portraits in oils, and especially in pastels, in the 1740s. His career was much in the shadow of the master of the French pastel portrait, Maurice Quentin de La Tour. In the Salon of 1750, Perronneau exhibited his pastel portrait of Maurice-Quentin de la Tour, but found to his dismay that La Tour was exhibiting his own self portrait, perhaps a malicious confrontation to demonstrate his superiority in the technique. He made his Salon debut with a pastel portrait in 1746 and received full membership in the Academie Royale de Peinture et de Sculpture in 1753, with portraits of fellow artist Jean-Baptiste Oudry and the sculptor Lambert-Sigisbert Adam, both now at the Louvre Museum. After 1779 he no longer exhibited in the Paris Salons, but the clientele in his portraits reveal how widely he travelled in the provinces of France, with a group of sitters connected with Orleans, but also in Toulouse, Bordeaux, Lyon. Farther afield he may have been in Turin and Rome, and in Spain, Hamburg, Poland, Russia and England. He died in Amsterdam virtually unknown, according to his biographers.
pehr hillestrom
Pehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden. Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström. Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö. 1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare. Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse. Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.






Alma Tadema
All the Alma Tadema's Oil Paintings




Supported by oil paintings and picture frames 



Copyright Reserved